VI LANDER I LIVET UNDER LOCKDOWN

Landet har efterhånden været lukket ned i tre ugers tid, og vi kan nok godt forvente at skulle fortsætte denne nye tilværelse nogle uger endnu. Så i dette indlæg vil jeg samle lidt inspiration til at udholde og måske sågar udnytte denne tid.

Selvom det er først er nu, at coronaen for alvor viser sit skrækkelige ansigt og tager liv, virker det som om, at mange er ved at falde til i deres nu noget anderledes liv. Chokket har lagt sig en smule, så vi igen kan bygge en ny hverdag op.

Og det er bestemt ikke for at negligere de livsændrende konsekvenser denne krise har for mange eller de liv, der bliver taget fra for mange. Hører I til nogle af de værst ramte, eller kæmper I ligesom mig med andre ting, er dette indlæg ikke nødvendigvis det rette for jer.

VI MÆRKER ALLE KONSEKVENSER

Men lige nu mærker alle konsekvenser, og de fleste af os finder nok det hele værende lidt uoverskueligt. Så til jer, der står i den lejr, har jeg her samlet lidt blandet inspiration til at få noget godt ud af denne tvungne pause fra hamsterhjulet.

For jeg er overbevist om, at ligesom at vi hver især lærer af vores egne personlige livskriser, kan vi både som individer og samfund lære rigtig meget af denne globale krise. Der er så meget viden at hente om os selv og vores værdier, hvis vi tager os lidt tænketid.

Og jeg er udemærket klar over, at alenetiden, som er udgangspunktet for dagens skriv, kan forekomme umulig for småbørnsforældre lige nu. Men jeg håber, at alle vil kunne finde bare et kvarter i løbet af disse uger til at lytte til, læse, eller lave nogle af de følgende ting.

VI KAN VENDE SITUATIONEN

Vi kan vende situationen og sørge for, at coronaen ikke kun tager ting fra os, men at vi også tager noget med videre herfra. Det her er vores chance for at tage kuglepennen tilbage og rette i det kapitel epidemien tilføjede til vores livs- og verdenshistorie, som jeg skrev om her.

Igen er det ikke, fordi jeg miskrediterer de fatale konsekvenser af corona såvel som lockdown. Dem er jeg fuldt bevidst om, men de næste par minutter fokuserer vi lige på det potentielt positive ved selvsamme.

I et samfund, hvor procentdelen af diagnoser og særligt stress stiger eksponentielt, kan det her være en kærkommen mulighed for at drosle ned for belastningerne såvel som for forventningerne. Mange peger jo på, at årsagen til de mange stressede er alle de ting, man skal præstere, og alle de arenaer, man skal nå at optræde i.

VI HAR FÅET FORÆRET ET FRIKORT

Nu har vi fået foræret et frikort. Naturligvis skal børnene stadig passes, sågar i højere grad end før, og arbejdet eller studiet skal vi naturligvis også ofre et rum tid.

For første gang har vi dog fået en undskyldning for at vælge andre ting fra; for ikke at nå i fitness fire gange om ugen, for ikke have weekenderne proppet med aftaler eller for ikke at have set den nyeste film i biografen.

Normalt er vores kalender proppet med ting, som vi faktisk er lidt i tvivl om, hvad laver der. Jeg siger bestemt ikke, at ovenstående er dårlige ting. Jeg siger bare, at dette kan være muligheden for en omgang sund sortering. Hvilke ting savner vi? Hvilke ting er vi lettede over at måtte undvære? Og hvilke nye ting i denne anderledes hverdag, vil vi gerne fortsætte med?

Det her er den perfekte mulighed for at stille skarpt på vores værdier. Jeg har via aviser og sociale medier indtryk af, at det faktisk sker lidt af sig selv igennem det øgede antal gåture og solskinstimer. Men hvor hurtigt vil vi ikke glemme det, når hverdagen er tilbage til den vante?

VI KAN FINDE KERNEVÆRDIER

Derfor mener jeg, at det allervigtigste arbejde, vi kan lave inden for selvudvikling er det bevidste arbejde med vores værdier. Og heldigvis har en af eksperterne i det, Maj My, lavet en kort podcast med en masse spørgsmål, der kan hjælpe jer igang her.

Det at have styr på sine kerneværdier er altafgørende for vores evne til at klare kriser som denne, men desværre er for få opmærksomme på dem. Og så er det, som jeg skrev her, at det kan føles som at miste sin identitet og mening med livet, når man bliver sendt hjem fra arbejde eller fyret nu.

Carla Mickelborg siger det fint i denne video, hvor hun også tilbyder en uges gratis forløb til at løfte bevidstheden. Generelt sætter rigtig mange former for coaches og onlineforløb priserne ned i disse uger for at give os alle en hjælpende hånd i denne tid. Eksempelvis kan I spare 3495 kroner på et online forløb hos Sofia Manning her.

VI DRØMMER I FÆLLESSKAB

Når nu vi snakker om værdier, følger snakken om drømme. For hvad er det for nogle konkrete ændringer, vi er nødt til at foretage i vores liv, for at leve det i overensstemmelse med vores værdier? Og hvordan søren finder vi modet til at foretage dem?

Som altid betyder det alverden at kunne spejle sig i andre. Ligesom at det for mange forældre er gavnligt nu at spejle sig i Maj Mys erfaringer med at hjemmeskole, kan vi uanset vores drøm finde nogen at spejle os i, som allerede har fulgt den.

Mange af os opdager måske nu, at vi faktisk nyder de fordele, der er ved at arbejde hjemmefra. Måske fandt vi under arbejdet med vores værdier ud af, at frihed er rigtig vigtigt os – eller måske sågar friheden til at rejse. Selv det findes der hjælp til at komme igang med; det nyopstartede fællesskab Freeliving.dk, hvis podcasten Den Digitale Nomade ikke er nok.

Freeliving.dk tilbyder også en måneds gratis prøveperiode igennem deres nyhedsbrev, lige som mange underholdningstjenester. Jeg nævner i flæng Mofibo, Saxo, Skillshare, Nextory, Viaplay og TV2 Play.

VI MÅ VÆRE KREATIVE

Der er altså et hav af inspiration og emner at dykke ned i ganske gratis, og det er netop det, vi der går hjemme uden arbejdsopgaver skal nu her. Selv hvis I ikke skal arbejde hjemmefra, og selvom det her kan virke som en kæp i hjulet for jeres karriere, er det også muligheden for at tilegne sig nye kompetencer. Hvis ikke selvudvikling for egen skyld, kan det være at lære at kode eller noget andet, som der mangler på arbejdspladsen eller CV’et.

Og nu sidder der så alle jer, som allerede har taget det store skridt og satset på at blive selvstændige. Jer, som samlede modet og måske er nået langt, men også jer, som på grund af disse midlertidige love må dreje nøglen om. Det er jo ganske forfærdeligt.

I Busigirl Podcast er der netop her kommet et afsnit med et kram og gode råd til de selvstændige, der er gået i stå. Dog giver det mig utroligt meget håb at se, hvor mange virksomheder, der lynhurtigt omstiller sig. En ting, man kan sige om kriser, er at de tvinger os til at være kreative og tænke nyt.

VI OMSTILLER OS

Mange forudser et fleksibelt arbejdsmarked i fremtiden med mange freelancere, og nu bliver vi tvunget til at se den i forhold til visse arbejdsopgaver øgede effektivitet arbejdet hjemmefra medfører.

Og samtidig vil det efter tilpasningsperioden også afspejles i den mentale trivsel, hvis dem, der ønsker det, kan være mere frie i deres arbejdsliv og få plads til at leve mere meningsfuldt i overensstemmelse med deres værdier.

Desværre så bliver denne omstilling trumfet igennem på en måde, så rigtig manges, hvis ikke næsten vores alles, psyke lige lider et knæk. Vi mennesker er vanedyr, og størstedelen af landet har haft samme hverdag og rutiner i årevis.

VI BRYDER SAMMEN

Når både strukturen i samfundet og hverdagen bryder sammen fra den ene dag til den anden, kan vores hjerne ikke følge med. Jeg beskrev jo selv i sidste indlæg, hvordan at min hjerne kortsluttede, når både fortiden, nutiden og fremtiden ændrer sig på en gang.

Og lige nu lever vi alle i en helt anden fremtid, inden vi havde forestillet os, da vi skød det nye år ind. Derfor er det naturlig, at rigtig mange af os vil opleve frygt, angst, stress og andre belastningsreaktioner. Men det kan for nogle af jer måske blot gøre situationen endnu mere uforståelig – så jer vil jeg anbefale dette podcastafsnit med psykolog Birgitte Sølvstein.

Samme kvinde har også lavet et andet afsnit tilhørende dette indlæg med 5 ting, vi kan gøre for at forbedre vores mentale helbred betydeligt i denne isolationstid. Nøglen er naturligvis at forsøge at genoprette strukturen – og rådende er de samme som lyder fra alle sundhedsmyndigheder og inspiratorer, så jeg tillader mig at dele dem herunder.

  1. Skab og hold struktur og orden
  2. Sørg for at få bevægelse
  3. Kom udenfor i solen og den friske luft
  4. Hav social kontakt dagligt på bedst mulig vis
  5. Tag afstand til ting, I ikke kan styre – nyheder for eksempel

VI HOLDER AFSTAND SAMMEN

Og når jeg skriver social kontakt, mener jeg selvfølgelig så vidt muligt. Ses med dem, I bor med, ring sammen med dem, I savner og brug et digitalt værktøj til større selskaber, men lad for pokker være med at mødes på kryds og tværs med alle mulige.

Som en af dem, der for blot uger siden sad med viden om, at hvis jeg på daværende tidspunkt blev smittet, ville der ikke være meget håb, beder jeg jer om at tænke på alle dem, der stadig sidder i den situation, og blive hjemme. Naturligvis er naturen åben og forhåbentlig smittefri, men nøjes med at besøg den alene eller med dem, I alligevel ses dagligt med.

Jeg ser at rigtig mange på min alder stadig mødes med vennerne. Men selvom de fleste tager forbehold og mødes to og to, spreder det potentielt stadig meget smitte, når man hver især møder nye hver dag. Udnyt i stedet for de digitale muligheder, selvom det ikke er det samme.

Eksempelvis mødes jeg hver mandag og onsdag med andre fra Facebookgruppen Bare Skriv i en online gratis skrivegruppe. Det er ganske kort, ganske uformelt, og der dukker flere og flere af lignende fællesskaber op, så man pludselig kan holde fredagsbar med folk fra hele landet – selv fra denne lille ø.

VI GRINER OG GLÆDER OS

Naturligvis er de digitale møder og at grine af eller græde over andres corona-kriser her ikke det samme som ægte social kontakt, men vi skal huske grinene – selvom det bliver for os selv i en tom stue. Vi skal huske at gøre de ting, der gør os glade.

Gå en tur, se en film, spil et spil, skriv, læs, løb en tur, mediter, hvad end der bringer jer glæde. Selvom vi kan blive sortseere og overvældet af alle forandringerne, lægger der stadig så mange smukke ting i hver eneste dag. Corona eller ej har vi det med at glemme dem.

Som sagt er vores hjerne et vanedyr, og derfor bliver det svært at ændre. Men det kan vi med taknemmelighed, som var mit ord for forrige februar. Efter mange gange at have haft succes med det, vil jeg altså opfordre jer til i denne tid at skrive tre ting fra dagen ned hver aften, som I er taknemmelige for.

VI SIGER TAK

Bare at gøre det i en uge er bevist at påvirke det mentale velvære tre måneder frem, fordi vi træner os til at bemærke de gode ting. Og faktisk har Happiness Planner lige nu ladet deres guidede e-bøger om taknemmelighed og resiliens ned i anledningen af coronakrisen, hvis I har brug for lidt hjælp til at lysne sindet og øge håbet.

Førstnævnte udfylder jeg den daglige side i hver morgen efter at have læst dagens stoiske lektion. Og den lille øvelse hjælper mig væk fra de mareridttilstande, jeg hver morgen vågner i, og tilbage til mit håbefulde og taknemmelige jeg med mod på livet og lyst til at dele det.

Det er skønt at kunne mærke de ting igen, og jeg håber, at I også glædes lidt over det. Selv hvis mine ord ikke lykkedes med at give jer håb, ved jeg at de andre ressourcer, jeg i dag har delt med jer, kan gøre det.

Så jeg håber, at I for jeres egen skyld vil klikke på de relevante af linksene, som for øvrigt ikke er reklame. Og jeg håber, at I for andres skyld vil blive hjemme. Det skal nok blive godt igen! Du skal nok blive okay igen!

Smil til dig!
Laura // LMinside<3

Facebook Instagram Bloglovin’