Det er vel næppe gået nogens næse forbi, at jeg meget snart flytter hjemmefra – faktisk er der kun en lille måned til… I den forbindelse er der, som I alle ved, en del papirarbejde der skal ordnes, og man skal oplyse alt muligt til alle mulige – det er faktisk virkelig uoverskueligt & lettere kaotisk!

Jeg var næppe den eneste, der som lille glædede sig til at blive voksen og at skulle lave alle de der voksenting – men vi må nok sande, at det måske slet ikke er så fedt alligevel… Slet ikke når man sidder og læser på en god håndfuld hjemmesider bare for at finde ud af, hvem man skal give besked om man flytter og alle de andre ting, som får en til at ligne et stort spørgsmålstegn;-) Derfor har nu prøvet at samle det hele samt en masse nyttige links i dette ene indlæg, og det skulle gerne være så overskueligt som muligt – dog er nogle punkter forbeholdt til dem under 18, dem over & ikke mindst os ærøboere, men jeg håber, I kan finde rundt i det!

FLYTTEHJEMMEFRALISTEN
-Papirarbejdet

1. Bolig… 

Det giver jo sig selv, at det allerførste, I skal have styr på, er boligen – så ud & find noget, og skynd jer at få jer skrevet op, hvis det er et kollegie eller lignende! Så før at I går videre til nogle af de andre punkter, skal lejekontrakten være i hus – og husk nu at læs den ordentligt igennem;-)

2. Økonomi…

Der er en masse ting I skal tænke på i forbindelse med økonomien, men det er altid en god idé, at prøve at danne sig et overblik over ens indtægter<3 Det gør man ved hjælp af et budget, og det deler jeg nogle skabeloner til, når vi nærmer os – men til en start, kan I starte med at undersøge… For det er godt fra starten at vide, så man kan tage stilling til, hvor dyrt man kan bo, og måske skal man have et job ved siden af;-)

Indtægter:

  • Søg SU, ø-støtte eller hvilken støtteordning I hører under… Søger I ø-støtte, er ansøgningsfristen den 1. august, og hvis I skal på en ungdomsuddannelse er det vidst nok en måned inden skolestart – begge tilskud tager udgangspunkt i, om I bor alene, hjemme eller på et kostgymnasium og lignende, så tjek lige en gang;-) Her kan I læse mere om SU, og her kan i læse mere om & finde ansøgningen til ø-støtte<3
  • Et andet sted I kan få nogle skattefrie hundrede kroner er ved at søge boligsikring, også kaldet boligstøtte… Der er nogle kriterier for, hvem der kan søge – men her kan I læse mere om det & tjekke hvor meget I kan få! Man kan ligeså godt søge inden, man flytter, dog behandler de den først, når man er flyttet ind – men man får så pengene stadig pengene for de måneder, sagen blev behandlet;-)
  • Har I et job? Skal I have et job? Har I tid til et job? De overvejelser skal I også have med, og I kan jo ligeså godt begynde at lede med det samme;-)

Udgifter:

  • El, varme & vand skal I både sørge for at melde jer til & betale til, hvis det ikkeer inkluderet i huslejen – for det ville godt nok være surt at skulle undvære;-)
  • Forsikring er desværre noget mange glemmer, og jeg kan godt se det kan virke lidt skørt – men sørg nu får at finde en! Dog kan mange af os under 18 slippe, hvis vores forældres også dækker os – men det skal man altså lige tjekke;-) Udlejeren har ofte tegnet forsikring for selve boligen, men I kommer altså ingen vegne uden en indbosforsikring & slet ikke uden en ulykkesforsikring – hvis der sker jer noget<3 Hvis man har en bil, knallert eller lignende er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring, og det er en god ide at have en kaskoforsikring også! Der er alligevel en del, så jeg har fundet denne forsikringsmåler til jer, hvis det stadig virker uoverskueligt;-)
  • Transport er for mange studerende en fast udgift, dog er behovet for transport meget forskelligt – og heldigvis tilbyder trafikselskaberne et hav af forskellige rabatter… Selv skal jeg blot cykle til & fra skole, så jeg får ikke brug for et Ungdomskort – men det er muligvis en god løsning for jer, der skal tage bus eller tog til skolen;-) DSB har denne side, som kan hjælpe jer med at finde de bedste services – selv regner jeg med at anskaffe mig et rejsekort samt et DSB Ung Kort<3 Til ærøboerne kan jeg også hilse og sige, at vi på færgekontoret kan få lavet et studiekort, så vi kan få rabat;-)
  • Telefoni & internet skal selvfølgelig også være på plads, og det kan være lidt af en jungle at finde rundt i – også selvom I har en telefon, er alle de forskellige abonnementer lidt svære at finde rundt i;-)

Banken: 

  • Alt dette økonomi kan være ret svært at finde rundt i, så hvis der er noget jer & jeres familier ikke kan finde ud af, er jeg sikker på at jeres bank vil hjælpe!
  • De kan for eksempel hjælpe med at lægge et budget – men det får i jo snart herinde, så det burde ikke blive nødvendigt;-)
  • Har I overvejet, hvor mange kontoer I vil have? Hvilken konto der skal være jeres Nemkonto? Har I overhovedet et hævekort af en art? De ting skal oftest ordnes i banken, selv har jeg lige været nede at lave en til konto, så jeg nu har tre – en såkaldt budget konto, en til mit kort & min opsparing, men det kommer der mere om en anden gang;-)
  • Dette kan gøres på nettet, men det gør altså alt det med regninger ti gange nemmere får os spirer;-) I skal blot tilmelde jeres regninger betalingsservice, og så slipper I næsten for at tænke på dem – i hvert fald for ikke at få dem betalt til tiden<3 Læs mere om betalingservice her!

3. Adresseændring…

Der er en masse forskellige, som skal have besked om jeres flytning, så de kan ændre adressen i deres kartotek – her har jeg prøvet at samlenogle, som I måske skal oplyse det til… Derudover har jeg fundet ud af, at man faktisk kan se, hvem der automatisk får besked herinde!

  • Folkeregistret er de vigtigste at give besked, og det kan I gøre lige her – og det skal gøres i de fire uger op til flytningen og senest fem dage efter! Lige til info skulle I gerne få tilsendt et nyt sygesikringskort automatisk…
  • Når I melder jeres flytning til folkeregistret, bliver I spurgt, om I vil skifte læge – så det skal I også lige have overvejet<3
  • Vil I skifte tandlæge eller beholde jeres gamle? Ligegyldig hvad skal de have ændret jeres adresse…
  • Post Danmark skal også have jeres nye adresse, så I kan få jeres postdet kan i ordne her lige inden flytningen!
  • Jeres uddannelsessted & arbejde skal naturligvis også have besked;-)
  • Har I allerede en forsikring, så vil de gerne bede om jeres nye adresse!
  • Banken skal naturligvis også have besked, men det får de ifølge denne side automatisk – men tjek lige efter en gang…
  • Er I over 18 skal I oplyse det til DR, så I kan betale medielicens, hvilket jeg ikke lige fik med oppe under udgifter!
  • Beholder I jeres gamle teleselskab, vil de nok også gerne vide det;-)
  • Selvom Post Danmark har fået besked om adresseændringen, skal I huske at give besked til diverse abonnementer – så I får jeres blade, bøger og så videre<3
  • Nu vi er ved de frivillige ting og fritiden, så husk lige at få sagt det til de klubber, sider og medlemssider I er en del af – så de har den rigtige adresse;-)

Sidst men ikke mindst, så hav en mappe, hvor du har alle dine vigtige & personlige papirer ordnet & samlet!

Det blev noget af en smøre, men jeg synes i hvert fald det er rart, at det hele nu er samlet et sted – men I må endelig lade mig vide, hvis der er fejl eller mangler! Så er det bare med at få disse ting ordnet, inden de næste indlæg i serien flyttelisten & budgettet kommer;-) Skal I flytte hjemmefra i år, eller har I nogle gode råd til os der skal?

Smil til dig!
Laura // LMinside<3

Facebook Instagram Bloglovin’