Det er vel næppe gået nogens næse forbi, at jeg meget snart flytter hjemmefra – faktisk er der kun en lille måned til. I den forbindelse er der, som I alle ved, en del papirarbejde, der skal ordnes, og man skal oplyse alt muligt til alle muligt. Det kan hurtigt blive virkelig uoverskueligt og lettere kaotisk.

Jeg var næppe den eneste, der som lille glædede sig til at blive voksen og at skulle lave alle de der voksenting – men vi må nok sande, at det måske slet ikke er så fedt alligevel.

Slet ikke når man sidder og læser på en god håndfuld hjemmesider bare for at finde ud af, hvem man skal give besked om, at man flytter og alle de andre ting, som får en til at ligne et stort spørgsmålstegn.

Derfor har nu prøvet at samle det hele samt en masse nyttige links i dette ene indlæg, og det skulle gerne være så overskueligt som muligt. Dog er nogle punkter forbeholdt til dem under 18, dem over og ikke mindst os ærøboere, men jeg håber, I kan finde rundt i det.

FLYTTEHJEMMEFRALISTEN
– papirarbejdet

1. BOLIG

Det giver jo sig selv, at det allerførste, I skal have styr på, er boligen – så ud og find noget. Skynd jer at få jer skrevet op, hvis det er et kollegie, en boligforening eller lignende, I har kig på. Før at I går videre til nogle af de andre punkter, skal lejekontrakten være i hus – og husk nu at læse den ordentligt igennem.

2. ØKONOMI

Der er en masse ting I skal tænke på i forbindelse med økonomien. Det er en god idé, at prøve at danne sig et overblik over ens økonomi allerede inden boligsøgningen, så I kan tage stilling til, hvor dyrt I kan bo – og om I skal have et job ved siden af.

Dette gøres lettest ved at lave et budget iberegnet faste indtægter og udgifter; jeg har faktisk en gratis skabelon til jer lige her. Så er det bare at fylde den ud, men det kræver selvfølgelig, at I har nogle beløb, som I kan få overblik over herunder.

INDTÆGTER:

  • Støtteordning: Er I studerende over 18 år, kan I søge Statens Uddannelsesstøtte (SU) og læse mere om den her. Til de ærøske læsere, der som mig flytter hjemmefra, før de fylder 18, kan der søges ø-støtte – og for andre helt unge findes der andre tilbud.
  • Boligstøtte: Et andet sted I kan få nogle skattefrie hundrede kroner er ved at søge boligsikring, også kaldet boligstøtte. Der er nogle kriterier for, hvem der kan søge, men her kan I læse mere om det. Man kan ligeså godt søge inden, man flytter, dog behandler de den først, når man er flyttet ind – men man får så senere pengene for de måneder, sagen blev behandlet.
  • Arbejde: Har I et job? Skal I have et job? Har I tid til et job? De overvejelser skal I også have med, og I kan jo ligeså godt begynde at lede med det samme.

UDGIFTER:

  • El, varme og vand skal I både sørge for at melde jer til og betale til, hvis det ikke er inkluderet i huslejen. Det er det dog i mange lejemål, særligt ungdomsboliger.
  • Forsikring er desværre noget mange glemmer, og jeg kan godt se det kan virke lidt skørt – men sørg nu får at finde en. Mange af os under 18 kan slippe, hvis vores forældres forsikring også dækker os, men det skal man altså lige tjekke. Udlejeren har ofte tegnet forsikring for selve boligen, men I kommer altså ingen vegne uden en indbosforsikring og slet ikke uden en ulykkesforsikring, hvis der skulle ske jer noget. Hvis I har en bil, knallert eller lignende er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring, og det er også en god ide at have en kaskoforsikring. Der er alligevel en del, så jeg har fundet denne forsikringsmåler til jer, hvis det stadig virker for uoverskueligt.
  • Transport er for mange studerende en fast udgift, dog er behovet for transport meget forskelligt, og heldigvis tilbyder trafikselskaberne et hav af forskellige rabatter. Selv skal jeg blot cykle til og fra skole, så jeg bruger blot rejsekort til eventuelle rejser. DSB har denne side, som kan hjælpe jer med at finde de bedste services.
  • Telefoni og internet skal selvfølgelig også være på plads, og det kan være lidt af en jungle at finde rundt i – også selvom I har en telefon, er alle de forskellige abonnementer lidt svære at finde rundt i.

BANKEN: 

  • Alt dette økonomi kan være ret svært at finde rundt i, så hvis der er noget jer og jeres familier ikke kan finde ud af, er jeg sikker på at jeres bank vil hjælpe.
  • De kan for eksempel hjælpe med at lægge et budget, men det kan I jo finde herinde, så det burde ikke blive nødvendigt.
  • Har I overvejet, hvor mange kontoer I vil have? Hvilken konto der skal være jeres Nemkonto? Har I overhovedet et hævekort af en art? De ting skal oftest ordnes i banken, selv har jeg lige været nede at lave en til konto, så jeg nu har tre – en såkaldt budgetkonto, en til mit kort og en til min opsparing. Det kan I læse mere om her.
  • Netbank er rimelig ligetil at finde ud af, men for os spirer kan det være lidt svært at finde rundt i – og for alles vedkommende at huske. Det kan Betalingsservice hjælpe med. I skal blot tilmelde jeres regninger betalingsservice, og så slipper I næsten for at tænke på dem – i hvert fald for ikke at få dem betalt til tiden.

3. Adresseændring…

Der er en masse forskellige, som skal have besked om jeres flytning, så de kan ændre adressen i deres kartotek. Her har jeg prøvet at samle nogle, som I måske skal oplyse det til. Derudover har jeg fundet ud af, at man faktisk kan se, hvem der automatisk får besked herinde.

  • Folkeregistret er de vigtigste at give besked, og det kan I gøre lige her. Det skal gøres i de fire uger op til flytningen eller senest fem dage efter. Lige til info skulle I gerne få tilsendt et nyt sygesikringskort automatisk.
  • Når I melder jeres flytning til folkeregistret, bliver I spurgt, om I vil skifte læge, så det skal I også lige have overvejet.
  • Vil I skifte tandlæge eller beholde jeres gamle? Ligegyldig hvad, skal de have ændret jeres adresse.
  • Jeres uddannelsessted og arbejde skal naturligvis også have besked – visse får det automatisk.
  • Har I allerede en forsikring, så vil de gerne bede om jeres nye adresse.
  • Banken skal naturligvis også have besked, men det får de ifølge denne side automatisk – men tjek lige efter en gang.
  • Er I over 18 skal I oplyse det til DR, så I kan betale medielicens frem til 2021, hvilket jeg ikke lige fik med oppe under udgifter.
  • Beholder I jeres gamle teleselskab, vil de nok også gerne vide det.
  • Selvom Post Nord har fået besked om adresseændringen, skal I huske at give besked til diverse abonnementer, så I får jeres blade, bøger med mere.
  • Nu vi er ved de frivillige ting og fritiden, så husk lige at få sagt det til de klubber, sider og medlemssider I er en del af, så de har den rigtige adresse.

Sidst men ikke mindst, så hav en mappe, hvor du har alle dine vigtige og personlige papirer ordnet og samlet.

Det blev noget af en smøre, men jeg synes i hvert fald det er rart, at det hele nu er samlet et sted. I må endelig lade mig vide, hvis der er fejl eller mangler.

Så er det bare med at få disse ting ordnet, inden de næste indlæg i serien flyttelisten og budgettet kommer. (Opdatering: Alle flytteindlæg kan findes her). Skal I flytte hjemmefra i år, eller har I nogle gode råd til os der skal?

Smil til dig!
Laura // LMinside<3

Facebook Instagram Bloglovin’