nytårsfortsæt

Sidste år havde jeg, foruden disse 10 pejlemærker, kun et enkelt konkret nytårsforsæt. Men som jeg måtte indrømme i december her, lykkedes jeg ikke med det – på trods af det var sværere ikke at overholde end at overholde.

Selvom jeg, af de kommende grunde, ikke er fortaler for nytårsforsæt, har jeg reflekteret lidt over fænomenet. Man siger de er skabt til at blive brudt – hvorfor? Hvorfor er det, de ikke bliver overholdt, og hvad kan vi gøre ved det?

Jeg har på bedste videnskabelige vis fundet frem til nogle generelle fejlkilder, som jeg tænker er genkendelige for os alle. Dem vil jeg, med udgangspunkt i mine erfaringer, dele med jer – naturligvis sammen med en bunke løsningsforslag.


 

Derfor lykkes vi ikke med vores nytårsforsæt

 

1. fejlkilde: “Jeg begynder i morgen”

Mit problem med nytårsforsæt som fænomen, er den første del af ordet. Vil vi ændre noget, skal vi ikke begynde til nytår, den første i måneden, på mandag eller i morgen. Vi skal begynde nu, i dag.

Det er personligt denne tankegang, der dræber alle mine planer og gode intentioner. Vi kender det jo alle sammen; fra i morgen står jeg tidligt op, begynder jeg at træne, spiser ikke sukker og så videre. Men idéen virker bare aldrig så tiltalende næste dag.

1. løsning: Begynd nu, Way of life og 31-days challenges 

Den åbenlyse løsning er naturligvis at begynde så snart, man træffer beslutningen. Den løsning er der videnskablig evidens for virker, og det er succesfulde mennesker bedste råd.

Læs også: Way of Life: Nøglen til at bryde de dårlige vaner og starte nogle bedre

Det er bare ikke så nemt som det lyder. Har I det ligesom mig, kan jeg anbefale jer to ting:

1. Appen Way of Life, jeg skrev et helt indlæg om her, som holder dig til ilden og gør du kan begynde lige netop i dag.
2. 31-days challenges er noget jeg har haft succes med i 2017, og som jeg skal gøre mig mere i i år. Navnet giver sig selv, konceptet er simpelt men super effektivt – særligt i samspil med førnævnte app.

Jeg lavede end 31-days challenge, og det er første gang noget forsæts-agtigt er lykkedes for mig. Det gik endda så godt at de 31 dage uden en bestemt fødevare blev til 69.

2. fejlkilde: Fokus er på slutdestinationen

Problemet med nytårsforsætter er både formuleringen og opfattelsen af deres formål. Vi omtaler ofte fortsættene som et mål, en endestation.

Men kommer ikke til en endestation, før livet er færdigt, så vi kan ikke se opnåelsen af et mål som et. Selv hvis vi for eksempel har tabt x antal kilo ved næste nytår, kommer der et nytår bagefter – hvor det både kan gå op eller ned og derefter forfra igen.

Læs også: Tilgiv dig selv og dine tanketorsk

Med så konkrete nytårsforsæt er chancen for fejl også større. Naturligvis skal vi kæmpe lidt for at opnår vores forsæt, men alt for tit bliver målene gjort målbare. Man er ikke mislykket, bare fordi man var 2 kg eller 100 instagramfølgere fra sit mål.

Problemet ved at se opnåelsen af et mål som endeligt, er også vi glemmer pointen med målet. Vi ved ikke, om de ydre mål fører os derhen, hvor vi mentalt ønsker at komme. Mere om det om lidt.

I stedet for skal vi se på processen, vejen til målet. Det er ikke glæden ved det endelige mål, du oplever før dag 365. Så hvorfor ikke lave målet på nogle værdier, så du kan nyde de at udføre dit nytårsforsæt de første 364 dage af året?

2. løsning: Drop superlativerne, ydre mål og fokuser på processen

Formålet med nytårsforsætter er at forbedre sig selv og sit liv, så langt er jeg med. Men hvorfor skal vi definere, hvad bedre er? Hvem siger, vi skal være bedst, stærkest eller lykkeligst?

De eksempler var superlativer, og som I kan se, er problemet, at der implicit ligger en sammenligning med andre. For at være bedst, stærkest eller lykkeligst, må der være nogle, vi er bedre, stærkere og lykkeligere end.

Men hvis nytårsforsæt er for at forbedre os selv og vores liv, skal andre da ikke være indblandet i dem. Vi bør i stedet for prøve at lade os selv være udgangspunkt, sammenligningen.

I år er jeg mainstream og vil gerne komme i bedre fysisk form, motiveret af indre værdier, bare rolig. Men mit mål er ikke at blive i den bedste fysiske form, det er ikke at tabe x antal kilo, eller få et så og så lav kondital.

Mit mål er bare at føle mig sundere og stærkere – ikke bare på dag 365 men gennem hele processen. Hver gang jeg gør noget for at opnå et nytårsforsæt, forbedrer jeg mig på det punkt, og det er jo hele nytårsforsættet – at forbedres.

På den måde er der både plads til uendelig forbedring og til livets uforudsigeligheder. Målet er ikke hængt op på andre eller ydre mål, men på indre motiver og ønsker.

Læs også: Derfor er du ikke lykkelig, selvom du lever drømmelivet

Men selvfølgelig skal man have konkrete delmål eller en handlingsplan for, hvordan man skal arbejde sig hen mod målet. Der kan datoer og andre ydre mål bruges, men jeg vil dog stadig foreslå blot at handle efter målet.

Goal-setter har et koncept med hver dag at gøre tre små ting, der kan være med til at opnå måneden tre mål. Det er en god måde at sikre sig, at man hele tiden arbejde mod målet.

I en mildere grad har det mindet mig om, at jeg skal huske at lave mål som jeg kan handle på. Sidste år havde jeg et par håb for 2017, som jeg ingen indflydelse kunne have på – det kommer man jo ingen vegne med.

3. fejlkilde: Manglende kobling til værdier

Grunden til jeg ikke lykkedes med sidste års nytårsforsæt, var at jeg bare havde sat målet uden at nedskrive og reflektere dybere over motivationen bag.

Jeg ville læse mindst en bog i måneden, men jeg mindede ikke mig selv om hvorfor. Når tiden var knap eller lysten lav nedprioriterede jeg derfor læsningen, fordi jeg glemte pointen med det.

Læs også: Derfor handler det hele om prioritering

Jeg glemte, hvad jeg fik ud af at holde mit nytårsforsæt – og det tror jeg de fleste af jer kender. Derfor vender jeg lige tilbage til det med ydre og indre mål.

Når vi laver vores forsæt, skal vi ikke binde dem op på de ydre mål alene. Det kan godt være vi vil læse x antal bøger eller tjen x antal penge, men vi skal have koblet nogle værdier på.

3. løsning: Lad værdierne danne grundlaget

Hvorfor vil vi arbejde hele året for at nå det mål? Hvorfor skal denne ting være vores fokus i 2018? Hvad vil opnåelsen af målet give os – ikke kun ved årets slutning men under hele processen?

De svar siger noget om, hvad vores motivation er. Og kender I allerede jeres værdier, skulle der gerne være et overlap. Har I allerede nogle klare kerneværdier, og i så fald hvilke?

Værdier er måske ikke noget så mange har skrevet ned sort på hvidt, men det vil jeg som så mange anbefale. Der findes ikke bedre pejlemærker eller fyrtårne til livet end bevidstheden om sine værdier.

nytårsfortsæt

Ved både små prioriteringer eller står livsomvæltende beslutning, kan de minde os om, hvad der er vigtigst for os. Og nu ved nytåret, kan de bruges til at lave vores nytårsforsæt ud fra – og omvendt laver vi nytårsforsæt for at nærme os værdierne.

Det er blevet et rigtig langt indlæg, så guiden til at finde sine værdier kommer en anden dag. Men i denne forbindelse kan vi tage udgangspunkt i mit eksempel.

Læs også: Sådan bliver du lykkelig

Jeg vil gerne føle mig sundere, blive stærkere og komme i bedre form. Det forsæt er ikke koblet på ydre tal og mål, og jeg ser det ikke som et tidsbegrænset projekt med et endeligt mål.

Her handler det meget lidt om målet, men om at processen og de enkelte træninger vil give ro, overskud, glæde og styrke. Jeg vil gøre det af respekt for mig selv og min krop, fordi jeg fortjener hele tiden at forbedre min livskvalitet.

Ovenstående ændringer stemmer overens med mine værdier. Ikke mindst hjælper det mig med at øge min frihed – så jeg ikke skal være så begrænset fysisk.


Jeg vil ikke beklage det lange indlæg, for jeg er sikker på, at det kan hjælpe jer – såvel som mig selv. Det er bare at tage notesbogen frem nu, nedskrive værdier, ønsker for årets forløb og til sidst skrive et par delmål.

Jeg håber, I lykkedes med det hele. Vil I dele jeres nytårsforsæt og tanker i kommentarfeltet?
Må I få et godt år 2018.

Smil til dig!
Laura // LMinside<3

Facebook Instagram Bloglovin’