studietur-bruxelles

Velkommen tilbage til LMinside til jer, og velkommen tilbage til Danmark til mig. For som jeg skrev om sidste weekend her i indlæg nummer 200 har denne uge stået på studietur.

Jeg delte mine tanker fra aftenen op til studieturen, og som titlen antydede var de ikke lutter positive. Derfor tænker jeg, det er på sin plads at lave en opfølgning og i dag fortælle jer om turen, tankerne og ikke mindst maden.

For som forudsigt tog flere af os det mere som først og fremmest en fælles tur og en kulinarisk oplevelse, eftersom der ikke rigtig var noget franskfagligt på programmet men i stedet for en masse fritid.

Derudover er det, hvad I kan få mest ud af, hvisI en dag rejser til Bruxelles. Hvilket bestemt kan anbefales, hvis det blot skal være en lille weekendtur. Men lad os nu tage hul på turen og fortsætte, til vi er tilbage i Danmark.

Studietur til Bruxelles

MANDAG – REJSEDAG OG FØRSTE FLYVETUR

studietur-bruxelles

Mandag kørte bussen fra gymnasiet klokken syv, og vi var vel så på hotellet 9-10 timer senere. Flyveturen var ellers ganske kort, men flyet var halvanden time forsinket, så det samme blev vi.

Læste i sidste indlæg, ved I, at det netop var flyveturen jeg frygtede. Som forventede gik det også hårdt ud over øerne, og efterladte mig så godt som døv og i rekordhøj smerte, som tilsyneladende ikke har planer om at forsvinde.

Dertil kom der en uventet blodnæse, hvilket åbenlyst nok ikke er så praktisk, når man sidder ved nødudgangen, hvor man ikke må have sin håndbagage fremme.

studietur-bruxelles

Men jeg både lettede, nåede at snakke med sidemanden, en belgisk pensioneret pilot fra militæret, og jeg landede også igen. Nu har jeg et grundlag for i fremtiden at bedømme, hvornår noget er smerterne forbundet med en flyvetur værd.

Men efter fra bus-, flyve- og metroturen nåede vi som sagt frem og fik pakket ud, inden vi gik ud i byen og fandt aftensmad. Hele klassen spiste på Manhattn Burgers, som vi alle var enige om var anbefalelsesværdig – det vil jeg i hvert fald mene deres vegetarburger var.

TIRSDAG – EU OG SIGHTSEEING

studietur-bruxelles

Tirsdag startede ud i Europa-Parlamentet med et oplæg, en fremvisning af plenarsalen samt et møde med Jens Rhodes ene politiske rådgiver.

Klokken elleve blev vi sendt af sted på egen hånd, og skulle egentlig ikke andet end at tage billeder af nogle forskellige kendetegn ved Bruxelles. Hvilket naturligvis også tog lidt tid, når man ikke har helt styr på kort eller metroer.

Derfor var min gruppe forbi Los Churros & Waffles, hvor vi fik helt overdådige belgiske vafler, som holdte os mætte til langt hen ad aftenen. Vi spiste dog alle en pastaret på en hyggelig restaurant, inden vi bevægede os hjem til hostellet.

Jeg husker ikke, hvad restauranten hed, men den lå sammen med en masse næsten identiske spisesteder på Rue des les Bouchers. Som min sidemakker i flyet havde ret i tilbød lækker, simpel mad til en fin pris.

ONSDAG – EUROPASKOLE OG WATERLOO

studietur-bruxelles

Onsdag startede tidligt ud med afgang fra hostellet halv syv, da vi skulle besøge en Europaskole – selvom den nærmere mindede om en by. Der gik i hvert fald omkring 3000 elever, hvilket er det samme som indbyggertallet i min hjemby Marstal.

Vi blev vist rundt og snakkede med nogle dansktalende elever, og det var virkelig tankevækkende at få et indblik i deres skolegang – og interessant hvordan en skole med så mange forskellig nationaliteter hænger sammen.

Bagefter tog vi ud til Waterloo, som jeg ikke kan knytte så mange kloge ord til, da jeg kun ved, hvad jeg lærte på museet. Selvom det blot er en bakke, synes jeg til gengæld det var sjovt, for det første at komme lidt ud af Bruxelles’ centrum og til den flamske del af Belgien.

studietur-bruxelles

Tilbage i Bruxelles gik vi lidt rundt i byen, og var inde i nogle butikker i den lidt nyere del af centrum. Unikt for Bruxelles er den meget blandede arkitektur nemlig, og de vildt mange chokolade- og vaffelbutikker.

Der er faktisk en helt gade kun med det, som jeg allerede hjemmefra havde hørt om på mariejosiasen.dk. Vi fik dog aldrig spist frokost, men en stor del af klassen spiste i stedet for fælles aftensmad på den mexicanske restaurant La Esquina Mexicana. Bagefter tog vi videre til en lille lokal karaokebar, hvilket utvivlsomt var en meget underholdende oplevelse.

TORSDAG – TEGNESERIEMUSEUM OG KONCERT

studietur-bruxelles

Torsdag startede vi ud på henholdsvis øl- og chokolademuseet i Bruxelles. Der var dog blandt os, der besøgte Choco Story, enighed om, at det slet ikke er et besøg værd  – så den tid og de penge kan I godt spare.

Til gengæld var vi en håndfuld, der bagefter besøgte St. Michael og St. Gudula domkirken, hvilket bestemt kan anbefales. Ligeså kan det sted ved siden af Sleep Well Youth Hostel på Rue du Damier, hvor vi spiste frokost varmt anbefales.

Efter frokosten mødtes hele klassen på tegneseriemusseet, hvor vi gik rundt en time eller to. Senere tog vi alle hen og spiste på den smukke Taverne Greenwich, hvor flere fik muligheden for at smage klassikeren Moules Frites.

studietur-bruxelles

Selv bestilte jeg en vegetarlasagne, som, efter jeg lavede denne opskrift, er blevet en af mine yndlingsretter. Faktisk spiste jeg vegetarisk tre af dagene, da det kan være rart med noget lidt friskere, når man spiser alle måltider ude.

Torsdag aften fortsatte en endnu større del af klassen igen på karaokebar, denne gang med en større med en heldigvis yngre og mindre seriøs målgruppe. Det var i hvert fald en festlig sidste aften i Bruxelles.

FREDAG – EU OG HJEMREJSE

Sidste ting på programmet var et foredrag hos EU-komissionen, som var meget svært at komme frem til grunden uendelige mængder sikkerhed og afspæringer i forbindelse med topmødet.

Bagefter havde vi nogle sidste timer i byen, inden turen skulle gå mod lufthavnen. Min lille gå-gruppe valgte blandt andet at bruge tiden på at smage helt friskbagte belgiske vafler, som er noget andet end dem, vi får i Danmark, der kaldes the Liege waffle på engelsk.

Så er der en ting, I ikke må gå glip af, så er det en friskbagt vaffel fra Vitalgaufre. Vi kan i hvert fald varmt anbefale dem med æble og kanel indeni.

studietur-bruxelles

Frokosten spiste vi fra en masse forskellige madboder i et shoppingcenter i nærheden af De Brouckere. Men derefter var det også blevet tid til at tage metro og bus til lufthavnen, for at vente nogle timer inden flyet skulle lette.

Det var så smukt at se solnedgangen og de første stjerne, da vi var fløjet gennem skyerne, og jeg klarede turen uden blodnæse men igen med voldsomme øresmerter.

Igen faldt jeg også i snak med sidemanden, hvilket kan anbefales, hvis man vil have et ægte indblik i kulturen. Busturen tilbage til Fyn var modsat meget stille, for det var en meget træt klasse, jeg sagde farvel til lidt over midnat.

Nu er jeg nået hjem til Ærø, og det var da også den kommende påskelørdag, der fik mig på flyet hjem. Forhåbentlig kan den leve op til sidste års, som jeg delte billeder af på Snapchat og i dette indlæg.

Jeg ser frem til at skabe minder med både venner og familie i den kommende uge, og til at glædes over dem, jeg fik med klassen i den forgangne uge.

Alt i alt var det en skøn tur, og det er uvurderligt at få tid sammen med sin klasse. Det er som om dynamikken endelig faldt på plads efter mange udskiftninger af elever.

Naturligvis havde jeg også mine nedture,det var også nedslidende. Men som forudset er de allerede glemt, lige nu står kun de allerbedste momenter tilbage.

Det er dem, jeg har delt lidt overfladisk her, og igen er jeg nysgerrig. Hvad er jeres bedste rejseminde, og hvor var I henne?

Fill your life with adventures, not things.
Have stories to tell, not stuff to show.